Pro účely sdílení materiálů se studujícími je z nástrojů dostupných na UK nejvhodnější Moodle. Ten umožňuje jak vytvářet vlastní studijní materiály (textové, doplněné obrázky, videi apod.) tak sdílet i jiné typy souborů (např. pdf, doc.). Zároveň můžete v Moodle se studujícími sdílet i odkazy na jiné zdroje na webu. Více o MoodleStudijní materiály můžete se studujícími sdílet i prostřednictvím týmů v Microsoft Teams. Více o MS Teams
Pro pořádání videokonferencí má UK k dispozici hned několik nástrojů: Microsoft Teams a Zoom (pro více informací klikněte na název nástroje, který Vás zajímá).
Pro odevzdávání úkolů/studentských prací máte možnost využít hned několik nástrojů. Nejběžněji využívaný je pro tento účel na UK Moodle, který umožňuje zadávat úkoly, nastavovat deadline a úkoly hodnotit. Můžete si zvolit, zda budou studující psát odpovědi na zadání přímo do textového pole v Moodle nebo zda mají vložit jako řešení soubor. Více o úkolech v Moodle se dozvíte v návodu Úkoly zde. Dalším nástrojem, který umožňuje zadávání a sběr studentských prací je Turnitin. I v Turnitinu lze studentům zadat úkol a oni Vám potom mohou odevzdávat soubory. Pro hodnocení úkolů zde můžete využívat přehledné a interaktivní Feedback studio. Turnitin navíc umožňuje hodnotit odevzdané práce z hlediska podobnosti. Více o Turnitinu se dozvíte zde. Funkce pro zadávání, odevzdávání a hodnocení úkolů má i nástroj Microsoft Teams. Více o tomto nástroji naleznete zde.
Testy lze vytvářet v systému Moodle. Podrobnější návody pro vytváření testů v nástroji Moodle naleznete zde.
V případě jakýchkoli dotazů, zájmu o konzultaci nebo o školení se můžete ozvat na e-mailovou adresu elearning@ff.cuni.cz. Rádi Vám pomůžeme.
Pro založení kurzu v Moodle je nezbytné vyplnit žádost na stránce https://moodleoffice.cuni.cz/login, kde vyplníte své identifikační číslo osoby (číslo pod fotkou na osobním průkazu) a heslo, které se shoduje s heslem do IS UK. Poté je nutné vyplnit údaje v krátkém dotazníku (pro přehlednost je nutné vyplnit vše, údaje by se měly shodovat s reálným uspořádáním na fakultě.Více o Moodle
1. Moodle pro výuku 1 – určený pouze pro bezplatnou výuku na Univerzitě Karlově, uživatelé musí být zaměstnanci či studující (přístup přes CAS) 2. Moodle pro výuku 2 – funguje stejně jako Moodle pro výuku 1, je určen pro odlehčení zátěže systému 3. Moodle pro další vzdělávání – určený pro jiné typy kurzů na Univerzitě Karlově (např. CŽV), tyto kurzy mohou být i zpoplatněny 4. Moodle pro hostování kurzů – určený pro provoz komerčních kurzů Univerzity Karlovy a kurzy hostujících subjektů, provoz je zpoplatněnVíce o Moodle
Vlastníkem kurzu je ta osoba, která vyplnila a odeslala žádost o založení kurzu na stránce https://moodleoffice.cuni.cz/login. Vlastník může do svého kurzu přidávat další osoby – s rolí učitele.Více o Moodle.
Do kurzů mohou, kromě vlastníka a jím určených uživatelů, vstoupit z důvodu správy systému a z důvodu uživatelské podpory příslušné osoby z Ústřední knihovny UK. Co se týče obsahu kurzu jsou tyto osoby samozřejmě vázány mlčenlivostí.Více o Moodle
Ohledně zápisu studujících a nastavení přístupových hesel se podívejte do příslušných návodů zde.
Ano, můžete. Stačí zkopírovat adresu hlavní stránky kurzu v liště vašeho prohlížeče a tu poslat studujícím.Více o Moodle
Pokud chcete studujícím v Moodle zadávat úkol, využijte pro to činnost Úkol, která umožňuje sbírat studentské práce. Mohou odevzdávat text přímo do textového pole v Moodle, vkládat soubory nebo obojí. K úkolům můžete nastavit termíny splnění a můžete je přes Moodle jednoduše opravovat. V Moodle lze také zadávat úkoly, které budou zkontrolovány na podobnost přes systém Turnitin.K tomuto typu úkolů slouží činnost Úkol Turnitin 2.Více o Moodle
Pro vytváření testu je v Moodle připravena činnost s názvem Test. Návody pro vytvoření testu naleznete zde.
Toto nemusíte nijak nastavovat, Moodle takto funguje automaticky. Defaultně je nastaveno, že dokud je to možné (máte připravenou dostatečnou zásobu otázek), tak Moodle při dalších pokusech o splnění neopakuje výběr otázek z předchozích pokusů.Více o Moodle
Pro podobné potřeby doporučujeme využití činnosti v Moodle, která se nazývá Fórum. Zde je možné nastavit, aby si každý*á studující založil*a své diskuzní vlákno, kam vloží svou práci, a ostatní pak mohou jednoduše reagovat. Doporučujeme nastavit typ fóra buď na Běžné fórum pro obecné využití (kde může každý*á zakládat libovolný počet témat/vláken) nebo Každý může zahájit jedno téma diskuze (v tomto případě může každý*á studující zahájit jenom jedno téma).Více o Moodle
Ano, tyto návody naleznete na webu Centra pro podporu e-learningu UK.
Přestože dnes je Moodle využíván hlavně jako doplněk k běžné výuce (tzv. blended learning), původně byl zamýšlen jako čistě e-learningový nástroj – tedy čistě pro distanční vzdělávání. Zkratka dl vychází z anglického distance learning.Více o Moodle
Přihlášení do systému Turnitin je možné pouze přes webovou stránku turnitin.cuni.cz pomocí tlačítka Přihlásit do Turnitinu, které uživatele přesměruje na přihlášení přes CAS.
Procentuální shodu podobnosti, kterou Turnitin vypočítává, je potřeba náležitě a odborně interpretovat. Turnitin totiž označí veškeré podobnosti, i ty správně ocitované. To znamená, že často ani 98% podobnost nemusí vůbec nic znamenat a je potřeba vygenerované výsledky individuálně posoudit. Neexistuje přesná procentuální hranice (originality scores), od které by práce mohla být s jistotou považována za plagiát.
I v Turnitinu lze provést předběžnou kontrolu podobnosti, studující ji však není schopen*na provést zcela samostatně. Je potřeba, aby jeho vyučující vytvořil*a v Turnitinu kurz a v něm úkol, kam bude moci studující práci odevzdat. DŮLEŽITÉ ale je, aby vyučující úkol nastavil*a tak, aby se takto odevzdaná práce NEULOŽÍ DO ARCHIVU, protože jinak se nahrané práce uloží do standardního archivu prací Turnitinu a budou dále porovnávány s ostatními pracemi při kontrole originality. To znamená, že následná kontrola definitivně odevzdané práce v SISu by vygenerovala shodu 100% (tj. shodu s předběžně kontrolovanou prací). Proto nezapomínejte nastavit ukládání odevzdaných úkolů do „ŽÁDNÉHO ARCHIVU“.
Studující si bohužel v Turnitinu práci zkontrolovat nemůže. Vizte předchozí otázku.
Ano, práci lze odstranit, ale je to proces, který může trvat až 30 dnů. Pokud chcete požádat o odstranění prací ze systému Turnitin, postupujte podle návodu zde.
V případě podezření na plagiát byste měl*a postupovat dle příslušného metodického materiálu.
Byl vytvořen Metodický materiál k hodnocení originality habilitačních prací, postupujte prosím podle něho.
Bohužel, takový seznam není dostupný, je to obchodní tajemství Turnitinu. Máme informaci, že by sem měly patřit repozitáře veřejných a některých soukromých vysokých škol, vybraná nakladatelství a zdroje dostupné na internetu (včetně starých záloh internetu), ale přesný seznam zdrojů bohužel nemáme k dispozici.
On-line verze MS Teams na adrese teams.microsoft.com spolehlivě funguje pouze v prohlížečích Google Chrome a MS Edge. Desktopovou aplikaci si můžete stáhnout zde (funguje na PC, Macu, Linuxu i na chytrých telefonech).
Do MS Teams Filozofické fakulty UK se můžete přihlásit stejným heslem jako do CAS a přes login ve formě login@ff.cuni.cz (v případě, že nejste z FF, tak budete do našich Teams muset přistupovat jako host). Login není stejný jako číslo osoby (UKČO). Pokud si nejste jistí svým loginem, je možné jej zjistit po přihlášení v CAS UK.
Studující se přihlásí stejně jako vyučující, tedy heslem jako do CAS a přes login ve formě login@ff.cuni.cz. Login není stejný jako číslo osoby (UKČO). Pokud si nejste jistí svým loginem, je možné jej zjistit po přihlášení v CAS UK.
Pokud chcete pořádat pouze (video) schůzky (přednášky), tak tým nepotřebujete. Schůzku si můžete naplánovat jak s kýmkoli z fakulty, tak i s lidmi mimo naší organizaci. Ostatním účastníkům potom stačí poslat odkaz na schůzku například e-mailem. Jak se taková schůzka plánuje se dočtete zde.
Schůzku si naplánujete v MS Teams v kalendáři. Důležité je, abyste na ní pozvali alespoň jednu osobu z organizace, jinak se vytvoří pouze statický záznam v kalendáři. Více o schůzkách se dočtete v první části návodu zde.
Týmy vytváří Knihovna FF na základě žádosti zaslané na e-mailovou adresu elearning@ff.cuni.cz.
K záznamu schůzky se dostanete přes záznam ve svém kalendáři případně v historii chatu dané schůzky.
Ano, tyto návody naleznete na webu E-learning FF UK.
Aktualizované informace o licencích Zoom naleznete na webu E-learning FF UK.
Zoom si můžete stáhnout zde.
Účastníci videokonference se připojí za pomoci odkazu, který jim nasdílíte – není tedy nutné, aby byli také registrováni v ZOOM.
Pro pořádání delších (časově neomezených) schůzek je nutné mít EDU licenci. Momentálně se nové licence na FF UK nepřidělují. Vysvětlení, proč tomu tak je naleznete zde.
Záznam schůzky naleznete po přihlášení do webového rozhraní Zoom: https://cuni-cz.zoom.us.
Zoom se potýkal s několika bezpečnostními problémy zejména ze začátku nouzového stavu v souvislostí s pandemií Covid-19 a tedy i zvýšeným zájmem o používání tohoto nástroje pro videokonference. Na konci dubna vyšla aktualizace Zoom 5.0, která je důležitá právě z bezpečnostního hlediska, jelikož vnucuje šifrování. Od 30. května 2020 se ke schůzce přes Zoom připojíte pouze pokud budete mít aplikaci aktualizovanou na verzi 5.0. Nová aktualizace přesouvá některé bezpečnostní funkce z útrob aplikace do hlavního nastavení. Standardně bude například u schůzek nastavena tzv. čekací místnost, takže než se dostanete ke schůzce, bude vám muset hostitel schválit přístup. Zároveň je v nastavení schůzek standardně nastavené přístupové heslo. Tato opatření mají sloužit jako ochrana zejména proti tzv. zoombombingu. Tento termín označuje odhalování kódů schůzek a jejich záměrné narušování. Více o této problematice se dočtete např. zde.
Kontakt pro podporu e-learningu na FF UK.